KALAU NAK BELI SOMETHING SPECIAL TUK SOMEONE SPECIAL , MEH CLIK SINI.. X RUGI PUNYA

.

JOM FOLLOW KU

Monday, June 21, 2010

Kalimah penuh makna tatkala suami dirundung duka




*** gmbar hiasan


SEMUA manusia tidak dapat lari daripada masalah, apatah lagi buat lelaki yang bergelar suami yang menjadi ketua keluarga. Namun begitu, kaum adam ini tidak seperti wanita, mereka tidak betah meluahkan masalah yang dihadapinya dengan terus terang. Sebaliknya lebih rela menyimpan kesemuanya sendirian.

Bagi isteri pula, melihat suami berhadapan dengan masalah dan kekecewaan ada kalanya mereka kehilangan kata-kata. Tidak tahu kalimat apakah yang harus dikeluarkan untuk meredakan perasaan suami yang dirundung duka. Sedangkan ketika itulah kata-kata hikmat daripada isteri amat diperlukan.

Berikut adalah antara keadaan sukar yang mungkin dialami oleh suami anda. Dengan kalimat penuh kasih sayang yang keluar daripada mulut anda, setidak-tidaknya pasangan tidak akan terbeban dengan masalah yang membelenggu dirinya.

Suami kehilangan pekerjaan

Suami pulang dari pejabat dengan wajah muram dan kecewa. Rupa-rupanya dia baru saja kehilangan pekerjaan apabila namanya termasuk dalam senarai nama pekerja yang diberhentikan oleh syarikat. Suami kecewa kerana perkara ini seharusnya tidak berlaku, memandangkan anda baru saja menambah bilangan ahli keluarga.

Penyelesaian – Bagi seorang lelaki, pekerjaan merupakan pserkara utama dalam hidup mereka. Selain sebagai sumber kewangan untuk menyara keluarga, pekerjaan juga buat lelaki adalah simbol harga dirinya. Kehilangan pekerjaan Apatah lagi secara tiba-tiba pasti akan membuatkan seorang lelaki berasa takut tidak lagi dihormati oleh isteri, keluarga dan juga orang di sekelilingnya. Untuk membangkitkan kembali semangatnya, pilihlah kata-kata yang membuatkan dirinya berasa tidak terancam.

Katakan:
  1. “Saya akan sentiasa bersama abang.”
  2. “Abang, saya faham apa yang abang hadapi sekarang. Insya Allah, akan ada rezeki lain untuk kita.”

Kurang berjaya berbanding rakan


Selepas bertemu dengan rakan-rakan lama dalam satu Majlis ‘reunion’ teman sekampus, suami asyik mengeluh. Setelah disiasat, rupanya suami terasa rendah diri kerana kurang berjaya berbanding rakan-rakan lain yang kini sudah memiliki kereta mewah dna juga rumah besar. Sementara dirinya pula hanya sekadar berkereta kecil dan rumah pula masih menyewa lagi.

Penyelesaiannya – Simbol sebuah kejayaan selalunya dilihat daripada jumlah harta dan juga kejayaan karier. Oleh itu ramai lelaki akan berasa tertekan malah tidak bererti jika apa yang dimilikinya lebih rendah jika dibandingkan dengan orang di persekitarannya.

Faktor lain yang menimbulkan rasa tertekan adalah keinginan untuk memberi yang terbaik untuk orang-orang yang dikasihi terutama keluarganya. Dalam keadaan ini, suami berasa tidak hebat seperti rakan-rakannya dalam membahagiakan keluarganya. Sebaiknya ketika ini, ucaplah kalimat yang menunjukkan betapa bahagianya anda bersamanya. Kata-kata ini akan membuatkan dirinya lebih bersyukur dengan apa yang ada di depan matanya.

Katakan:
  1. “Mungkin kawan-kawan abang kerjanya lebih hebat tapi kita tidak kekurangan apa-apapun.”
  2. “Saya tetap bangga dengan apa yang abang ada sekarang.”

Suami mengalami kerugian besar

Suami mengakui ditiup dan kerugian wang yang besar akibat terlalu percayakan seorang rakan. Wang yang dipinjamkan itu tidak dikembalikan pada tempoh yang ditetapkan setelah rakan yang dipercayai itu menghilangkan diri tanpa khabar berita.

Lebih malang lagi, wang tersebut sebenarnya adalah wang simpanan untuk kegunaan pendidikan anak yang bakal memasuki kolej tidak lama lagi. Anda memang Tersangat kecewa dengan hal tersebut, namun pada masa yang sama tidak mahu hubungan menjadi keruh kerana perkara ini.

Penyelesaian – Biasanya lelaki lebih banyak menggunakan logik akal dalam membuat keputusan termasuklah dalam menentukan langkah hidup dan kariernya. Jadi boleh bayangkan betapa kecewanya suami jika ditiup sebegini, sedangkan dirinya sudah melakukan pertimbangan yang sewajarnya. Yang menbuatkan dirinya lebih kecewa adalah kerana diperlakukan sebegitu oleh rakannya sendiri.

Oleh sebab kerugian tersebut berpunca daripada dirinya, maka si dia akan berasa sangat bersalah, sekalipun anda tidak berkata sedemikian padanya. Kalimat yang mengatakan bahawa anda akan sama-sama menanggung masalah tersebut akan membuatkan suami berasa lebih lega dan optimis untuk bangkit kembali.

Katakan:
  1. “Mari kita sama-sama cari jalan penyelesaiannya.”
  2. “Tak mengapa sayang, saya yakin kita akan dapat kumpul kembali wang itu.”

Suami disahkan tidak subur


Setelah tida tahun berkahwin dan masih tidak dikurniakan cahaya mata, anda membuat pemeriksaan pakar. Setelah ujian dilakukan, doktor mengesahkan bahawa suami anda tidak subur dan berkemungkinan besar tidak dapat memebrikan anda zuriat.

Sejak perkara itu diketahui, suami mula menjauhkan diri daripada anda. Dia menolak langsung cadangan untuk menjalani rawatan kesuburan, agar anda dapat memb=perolehi cahaya mata.

Penyelesaian – Ketidakmampuan memberikan keturunan pastinya merupakan pukulan yang cukup besar bagi seorang lelaki. Mereka akan berasa hidup tidak bererti kerana tidak dapat membahagiakan pasangannya.

Rasa tertekannya semakin besar apabila keluarga pula sering melontarkan pertanyaan menjurus tentang anak seperti, “bila lagi nak timang anak” atau “siapa yang tidak subur antara kamu berdua” dan sebagainya.

Dalam keadaan sebegini, anda sebagai isteri sebaiknya cuba membuatkan dirinya brasa lebih berharga. Ucapkan kalimat yang menunjukkan anda menerima dirinya seadanya. Hindari daripada bertanya tentang apakah dia berasa sedih atau bertanya sesedih manakah dirinya. Tunda dulu perbincangan tentang kemungkinan mengambil anak angat atau rawatan kesuburan kerana kedua hal ini akan menbuatkan dirinya makin ‘down’.

Katakan:
  1. “Pedulikan apa yang orang cakap.”
  2. “Apapun keadaan abang, saya akan tetap bersama abang.”

Sertakan dengan tindakan

Mengucapkan kata-kata yang memberikan semangat buat suami untuk menghadapi masalahnya, sebenarnya masih belum cukup. Ia harus disertakan dengan tidakan yang konsisten dengan kata-kata semangat anda.

Sebagai contoh bila anda berkata, “Abang, saya faham apa yang abang hadapi sekarang. Insya Allah, akan ada rezeki lain untuk kita” setelah suami diberhentikan kerja, maka ia harus disertai dengan sikap berhemat dan tidak melakukan pembaziran. Sia-sia saja anda menyakinkan suami jika di saat suami kehilangan kerja dan keadaan kewangan keluarga mendesak, anda membuat pembaziran pula.

Sekiranya ini yang anda lakukan, maka suami akan sukar mempercayai kata-kata anda lagi. Selain kata-kata semangat, sentuhan juga mampu mengungkapkan perasaan cinta dan sokongan anda, terutama ketika suami tdak mampu berkata apa-apa lagi pada anda. Dalam keadaan ini, dakaplah dirinya dan biarkan hatinya tenang. Elakkan dari memaksa suami bercerita kerana ia akan membuatkan dirinya makin tertekan.



3 comments:

  1. merenung jauh nampaknya pak ajil tue/.. hehe

    ReplyDelete
  2. disebalik kejayaan suami adalah isteri yg sentiasa disisi...

    ReplyDelete

salam kengkawan , sudi2 ler komen entry ku ini .. muah muah