KALAU NAK BELI SOMETHING SPECIAL TUK SOMEONE SPECIAL , MEH CLIK SINI.. X RUGI PUNYA

.

JOM FOLLOW KU

Tuesday, November 30, 2010

Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah




Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati.


Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati.
Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah.


[Yok hadiahkan al-fatihah buat guru kita Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah, moga sihat dalam redho Allah utk terus membimbing kita semua dan mendapat ganjaran kebaikan, kejayaan dan kebahagiaan dunia akhirat pun buat kita semua amiin ya Allah ya Karim.]

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan.
Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur –
Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah.
Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat Taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi.
Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah- rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya - CUBALAH!!).

8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa).

10. Kekalkan Wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat.

14. Berkawan dengan Ulama.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).

16. Pesan pada orang, jadi baik.

17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut...dsb), jangan dengar orang mengumpat.

"Yok! Sama2 masuk Syurga bermula dengan berpesan2 utk kebaikan dan mengamalkannya pd diri saya sendiri dan pd saudara2 ku yg baik yg soleh yg dikasihi dan dirahmati Allah…kerna Islam mengajarkan untuk berpesan2 tentang perkara2 yg Maaruf"


Gambar Nita yang seksi di parti 20 Eh! Yang Anggun 2010



Erk.. memang seksi habis Nita Malaysian Idol ni semasa parti 20 Eh! Yang Anggun 2010 baru-baru ni.. Nita yang baru beberapa bulan berpisah dengan Zahid AF2 muncul semula dengan gaya paling seksinya sampaikan Zizan dan black pun tidak melepaskan peluang untuk bergambar denganya… Kadang-kadang kami terasa pelik juga dengan baju yang nita ni pakai.. macam tak kena je dengan dia..


Tapi apa yang penting, sekarang dengarnya Nita sudah jumpa penganti Zahid AF2.. Bagus la tu.. harap-harap lepas ni teman lelaki baru Nita tu mampu membimbing nita ke jalan yang lebih baik lagi… Apa-apa pun, buat peminat Nita Malaysian Idol ni.. jom kita layan gambar Nita yang seksi di parti 20 Eh! Yang Anggun 2010…




Mampukah Aku Menjadi Wanita Salehah?

The beauty of a woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries, or the way she combs her hair. The beauty of a woman must be seen in her eyes, because that is the doorway to her heart, the place where love resides. The beauty of a woman is not in a facial mole, But true beauty in a woman is reflected in her soul. It is the caring that she lovingly gives, the passion that she shows and the beauty of a woman. With passing years-only grows!

Mampukah aku menjadi seperti Siti Khatijah?

Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah
Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabilillah
Penawar hati kekasih Allah
Susah dan senang rela bersama…
Dapatkah ku didik jiwa seperti Siti Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijak
Pendorong kesusahan dan penderitaan
Tiada sukar untuk dilaksanakan…
Mengalir air mataku
Melihat pegorbanan puteri solehah Siti Fatimah
Akur dalam setiap perintah
Taat dengan ayahnya, yang sentiasa berjuang
Tiada memiliki harta dunia
Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga…
Ketika aku marah
Inginku intip serpihan sabar
Dari catatan hidup Siti Sarah….
Tabah jiwaku
Setabah umi Nabi Ismail
Mengendong bayinya yang masih merah
Mencari air penghilang dahaga
Diterik padang pasir merak
Ditinggalkan suami akur tanpa bantah
Pengharapannya hanya pada Allah
Itulah wanita Siti Hajar….
Mampukah aku menjadi wanita solehah?
Mati dalam keunggulan iman
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara Masyitah….


Monday, November 29, 2010

Mitos-mitos Tentang Kondom


Masih banyak orang yang enggan menggunakan kondom karena alasan yang sebenarnya hanyalah mitos. Padahal kondom bisa mencegah penularan penyakit menular seksual (PMS) jika salah satu ada yang tak sehat.

Kondom adalah alat pelindung saat berhubungan seks yang terbuat dari bahan karet seperti lateks atau poliuretan yang salah satu ujungnya terbuka.

Kondom digunakan untuk melindungi orang dari penyakit menular seksual (sexually transmitted disease/STD) seperti AIDS, syphilis dan lainnya. Selain itu juga membantu pasangan untuk menghindari kehamilan yang tidak diinginkan.


Berikut 12 mitos tentang penggunaan kondom:

1. Membeli kondom itu memalukan
Ada beberapa orang yang berpikir seperti itu, membeli kondom adalah hal yang memalukan. Jika Anda malu berkata 'beli kondomnya' kepada penjual, maka Anda dapat membeli kondom di toko swalayan sehingga tak harus malu untuk membelinya.

2. Penularan infeksi atau hamil bisa terjadi bahkan dengan menggunakan kondom
Jika Anda menggunakan kondom dengan benar, maka hal itu dapat meminimalkan risiko tertular penyakit menular seksual atau mencegah kehamilan.

3. Kondom harus dibeli kaum pria
Logikanya memang yang memakailah yang harus membeli. Tapi pada kenyataannya, lebih dari 35 persen konsumen yang membeli kondom adalah wanita.

4. Menggunakan kondom mempengaruhi kenikmatan
Kondom dibuat tipis, elastis dan tahan lama, yang secara praktis tidak menurunkan kenikmatan sama sekali. Selain itu, ada juga kondom yang dilengkapi dengan pelumas terutama dengan bahan dasar air, yang direkomendasikan bagi mereka yang mengalami masalah orgasme.

5. Menggunakan kondom menyakitkan
Hampir semua kondom memiliki silikon atau pelumas berbasis air, yang mencegah rasa sakit saat digunakan. Jika Anda mempunyai pengalaman nyeri saat berhubungan seks, maka Anda seharusnya berkonsultasi dengan dokter untuk melakukan pemeriksaan kesehatan seksual, bukan menghubungkan rasa sakit dengan kondom.

6. Seks tanpa kondom lebih sehat karena ada pertukaran hormon
Memang benar, melakukan hubungan seks tanpa kondom dapat mengobati depresi pada wanita. Tapi efek negatif seperti kehamilan yang tidak diinginkan, aborsi atau penyakit menular seksual bisa saja terjadi, dan ini bisa berakibat lebih tidak sehat.

7. Pasangan menikah bisa melakukan hubungan seks tanpa kondom
Infeksi virus tidak hanya bisa menular melalui hubungan seks yang bergonta-ganti pasangan, tetapi juga dalam transportasi umum, kolam renang, tempat gym, dan lainnya. Dalam jangka panjang, virus Herpes dapat tiba-tiba 'bangun', yang secara pasif dimiliki oleh hampir setiap organisme.

8. Ada dua ukuran kondom, kecil (Asia) dan besar (negara barat)
Kondom dapat dibagi menjadi tiga kelompok tergantung pada ukuran, yaitu 48-50 mm, 51-53 mm, 54-56 mm. Panjang kondom yang khas adalah 19-20 cm.

9. Canggung memberi tahu pasangan bila akan menggunakan kondom
Banyak orang berpikir bahwa jika mereka meminta pasangan mereka untuk menggunakan kondom, mereka akan tersinggung. Pada kenyataannya, usulan tersebut adalah perawatan ekstra pada kesehatan pasangannya. Selain itu, ajang pemakaian kondom, bisa dijadikan momen khusus yang akan meningkatkan keharmonisan hubungan.

10. Menggunakan kondom lebih baik dilengkapi dengan krim, pelumas atau gel
Hal itu tidak benar. Terlepas dari kenyataan bahwa gel dan krim tertentu dapat menyebabkan gatal-gatal, reaksi alergi atau terbakar, mereka juga mungkin memiliki efek yang dapat merusak lateks dan pelumas kondom.

11. Semua kondom memiliki lubang kecil, sehingga tetap dapat menularkan AIDS
Kondom yang memperoleh izin penjualan harus lulus uji hermiticity dan peradangan, yang membuktikan tidak adanya lubang pada kondom.

12. Kondom mengganggu spontanitas seks
Jika Anda dan pasangan setuju untuk menggunakan kondom sejak awal, maka itu tidak akan mengganggu spontanitas seks Anda.

*** wink wink : kesimpulan nye .. mmg x besh pakai kondom kan? (soklan lawak, cz daku xpenah gune pun )... so x yah ler gune, mari ramai2 makan MAKJUN ANGGUN BISTARI.. lagi mantopzzzz

JUAL BELI



Takrifnya tukar menukar suatu barang dengan barang atau wang mengikut cara-cara yang tertentu (akad).



Firman Allah S.W.T (maksudnya) :

“Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba”. - Al-Baqarah : 275

dan Firman-Nya lagi (maksudnya) :

“Janganlah kamu makan harta di antara kamu dengan jalan yang batil melainkan dengan jalan jual beli yang berdasarkan suka sama suka.” - Al-Nisa : 29 –


Penjual dan Pembeli

Syarat-syarat keduanya :

1- Berakal supaya tidak tertipu, orang yang gila atau bodoh tidak sah jual belinya.
2- Dengan kemahuan sendiri, yakni bukan dipaksa.
3- Keadaannya tidak membazir (pemboros) kerana harta orang yang membazir itu di tangan walinya.
4- Baligh (cukup umur). Anak kecil sah jual belinya tetapi kanak-kanak yang sudah mengerti walhal belum sampai umur baligh, menurut pendapat setengah ulama bahawa mereka dibolehkan berjual beli tentang barang-barang yang kecil kerana jika tidak dibolehkan sudah tentu menjadi kesulitan dan kesukaran, sedangkan agama Islam tidak sekali-kali mengadakan aturan yang mendatangkan kesulitan kepada penganut-penganutnya.

INGATLAH MATI

Uban menziarahi kepalaku nampak berkilauan. Dengan secepat mungkin aku cabut kerana maut ku takutkan. Berkatalah ia, aku lemah dan berbuatlah namun aku ingatkan bahawa maut hampir datang jangan lupakan.

Maut meminta kita dengan cepat dan pasti. Jika datangnya bukan senja tentulah pagi hari. Diingatkan kepada taubat waktu malam dan pagi walau bukan kita yang dituju pada saat ini.


MAKMUM MASBUK


Masbuk ertinya ialah makmum yang tidak sempat membaca al-Fatihah beserta imamnya pada rakaat pertama.


1- Jika dia takbir sebelum imam ruku’, hendaklah terus membaca al-Fatihah seberapa yang dapat. Apabila imam rukuk sebelum sempat dia membacakan bacaan al-Fatihahnya maka dia hendaklah ruku’ mengikut imamnya.
2- Jika di atas ketika imam sedang rukuk maka hendaklah dia terus ruku’ serta tumakninah. Maka rakaat itu juga dikira.


Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya :

“ Apabila seseorang kamu datang bersembahyang sewaktu kami sujud, maka hendaklah kamu sujud dan janganlah kamu hitung rakaat itu satu rakaat & sesiapa yang mendapat satu rukuk beserta imam maka ia telah mendapat satu rakaat”.

Sunday, November 28, 2010

mAsiH sUamI iSteRiKah dI aLam AkHirAt?


Seorang Wali Allah berpesan, supaya seorang yg masih bujang men doa kan kesejahteraan bakal pasangannya, selama mana mereka tidak di temukan oleh Allah s.w.t., dan men doa kan bakal anak2nya menjadi anak yg soleh & solehah selama mana ia tidak dukurniakan lagi anak oleh Allah s.w.t.

Seorang sahabat baik kepada bapa Imam Syafie pernah bertanya, "Bagaimana saudara mendidik anak saudara, sehingga menjadi anak yg soleh

dan tinggi martabatnya disisi Allah s.w.t.?", lalu beliau menjawab "Aku berdoa kepada Allah utk dikurniakan anak ku ini, 80 tahun sebelum dia dilahirkan".

p/s: sabda Nabi s.a.w., "Allah s.w.t turun ke langit dunia apabila tinggal sepertiga malam yg terakhir dan berkata: Ada sesiapa yg memohon kepada Ku utk Ku makbulkan, ada sesiapa yg meminta kepada Ku utk Ku berikan, ada sesiapa yg beristigfar memohon keampunan untuk Ku ampunkan? "



MASIH SUAMI-ISTERIKAH DI ALAM AKHIRAT?

1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.
wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga.
Rasullullah SAW bersabda " Tiada si bujang di dalam syurga" (Muslim). Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia.

2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya.
Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga

3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan serorang daripada lelaki yang masuk syurga.

4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.
Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga

5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya Wanita ini akan kekal bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga

6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu
menjadi ahli syurga. Rasullullah SAW bersabda. "wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir.


Rahsia hati seorang ibu!

Salam untuk semua wanita yang dipanggil ibu, mak, mama, Mummy, umi atau apa sahaja, tidak kira di mana atau siapa pun anda.

Apa pun panggilan, taraf dan martabat seorang wanita bernama ibu amat tinggi.

Pada saya ibu adalah seorang insan yang dianggap lemah tetapi punya jiwa kental, kuat semangat dan sarat dengan sifat-sifat penyayang, prihatin dan sanggup berkorban apa sahaja untuk orang-orang yang mereka kasihi dan sayangi.

Ibu adalah insan yang punya keteguhan hati dan selalu belajar serta menelaah dengan penuh kesedaran dan kelurusan hati.

Mereka juga wanita yang bersabar dan peka pada keadaan keliling serta selalu menjadikan Aishah, Mariam dan Khadijah sebagai contoh dalam meneruskan amanah dan tanggungjawab mengurus rumah tangga serta mencurah setia dan kasih kepada suami tercinta sehingga ke akhir hayat.

Daripada rahim mereka juga lahirnya para lelaki terhormat yang dididik dan diasuh menjadi ketua keluarga dan pemimpin yang bertanggungjawab.

Mereka wanita yang membangunkan rasa kasih sayang kepada orang lain tanpa berbelah bahagi.

Laksana seekor lebah yang hinggap di atas bunga-bunga yang semerbak harum dan ranting-ranting yang rapuh tetapi teguh, itulah ibaratnya nilai seorang ibu.

Mengambil contoh, ibu Nabi Muhammad SAW, Siti Aminah adalah wanita yang menghadiahkan seorang manusia, seorang pemimpin agung dan Rasul yang mulia kepada seluruh umat manusia di muka bumi ini.

Berapa banyak air mata yang berlinang di pipi seorang wanita, berapa banyak derita di hati seorang ibu tidak mudah difahami oleh seorang anak.

Lantaran air mata, derita dan harapan adalah makanan jiwanya dan hanya dia yang mengerti.

Kata-kata seorang ibu, adalah doa yang mujarab. Tidak perlu ditanya, seorang ibu tahu apa yang terbaik untuk anak-anaknya.

Sebagai anak, apakah pula yang terbaik kita berikan kepada seorang ibu? Cukupkah sudah bakti dan pengorbanan yang telah kita lakukan untuk membalas jasa mereka?

Biarpun tidak pernah meminta seorang ibu mengharapkan anak-anak mengenang budi. Menjadi insan soleh dan solehah agar dapat mendoakan kesejahteraannya apabila sudah kembali ke pangkuan Ilahi. Kenang dan hargailah jasa ibu. Luangkan masa untuk bersama mereka mendengar, memahami dan melayani mereka seperti mana mereka memeluk, membelai dan menjaga kita semasa kita kecil dulu.

Mengingatkan diri saya juga anda, jadilah seorang ibu yang bagaikan kupu-kupu, berperawakan indah dipandang, terbang dari satu bunga ke satu bunga dari satu tangkai ke satu tangkai dan dari satu taman ke satu taman.

Buat anak-anak, sama ada yang telah menjadi ibu atau gadis remaja yang sedang belajar menjadi wanita hayati fitrah kita sebagai makhluk istimewa ciptaan Allah SWT.

Kepada wanita yang saya panggil mak, kami anak-anak amat memahami beban perasaan yang ditanggung.

Namun kami bersyukur kerana mak menerima ujian ini dengan sabar dan tabah. Semuanya dugaan yang harus kita tempuh dan kita akan melaluinya bersama-sama.

Sejak lima bulan lalu kami nampak kepenatan mak menjaga kebajikan pak yang semakin uzur.

Tetapi Mak tidak pernah mengeluh. Kekuatan dan semangat pak terletak pada jiwa dan kasih sayang mak yang tidak pernah berganjak walaupun seinci.

Sebagai isteri, kasih dan setia telah terbukti, sebagai ibu, budi dan jasa mak tiada terbalas oleh kami. Terima kasih mak!

Semoga Allah panjangkan usia, sihat tubuh badan untuk kalian berdua terus memenuhi ruang hidup kami semua.

Menutup kata, jadilah seperti seekor lebah yang selalu memakan sesuatu yang baik dan mengeluarkan yang baik juga.

Jika ia jatuh di atas tangkai tidak memecahkannya, apabila menyentuh debunga tidak melukainya tetapi mengeluarkan madu tanpa menyengat malah terus terbang dengan rasa cinta dan hinggap bagaikan tali kasih pada mereka yang mahu disayanginya.

Semoga kita semua menjadi ibu terbaik di hati anak-anak dan isteri solehah di mata dan hati suami.



Saturday, November 27, 2010

Tips Untuk “Pertama Kali” Melakukan

1. Berbaringlah dengan tenang, meskipun anda pasti akan merasa tegang atau gemnentari..

2. Dia akan mendekat dan menanyakan apakah anda takut. Kalau dia bertanya demikian, gelengkanlah kepala anda dengan penuh keberanian.

3. Lalu dia akan mulai memasukkan ‘perkakas’-nya. Mungkin suhu badan anda akan meningkat. Tapi tenang saja, dia akan melakukannya dengan gentle..

4. Dia akan memandang mata anda dalam-dalam, dan meminta anda untuk percaya padanya. Jangan khawatir, dia sudah punya banyak pengalaman dalam hal ini.

5. Senyumnya yang menawan akan membuat anda sedikit rileks, dan dia akan meminta anda untuk membuka lebih lebar agar dia dapat masuk dengan mudah. Saat ini mungkin anda akan memintanya agar melakukan apa yang ingin dia lakukan dengan cepat. Tapi dia tidak mau terburu-buru. Dia tidak ingin anda kesakitan.

6. Dia juga akan menanyakan kalau-kalau anda merasa sakit. Meskipun berlinangan air mata, tetaplah gelengkan kepala anda, dan minta dia untuk meneruskannya. Pada momen ini mungkin anda juga akan merasa sedikit mati rasa.

7. Setelah beberapa saat, anda akan merasakan suatu kelegaan yang luar biasa, dan dia akan menarik ‘perkakas’-nya keluar. Dia akan tersenyum hangat, dan memuji betapa hebatnya anda.
8. Tersenyumlah, karena bagaimanapun, ini adalah pengalaman pertama anda

Itu lah tips untuk cabut gigi pertama kali !!!



Friday, November 26, 2010

HOBI KU

Salam sume..

sejak 2 menjak ni aku rs x bape nak ado mood tuk update blog haku .. x bape nak laju kan ? entah ler napo .. myb psl x dak story or mood aku yg ko skang ni...

today haku 'paksa' diri jgk ler nak update serba sikit psl HOBI TERBARU ku ni..

entah bile mule nye tah .. aku pun x bape nak ingt, tp time tu aku dok BW ler rs nye.. pehtu saje2 gatei order brg2 tuk wat hobi haku ni.. bile benda tu smp , mule ler dok pk ..pe nak wat ...

Bile bwk balik ke rumah , kebetulan kain felt aku melambak2 lg (aku beli time sonok jait kt tuala) lebihan nye sgt2 banyak lg.. dr membuang , aku try ler wat keychain.. memula tu rs cm x kemas ler, ye ler aku ni bkn seorg manusia yg suke menjahit.. tp kalau takat2 nak jait kain2 yg bocor tu bley ler.. kalau mama haku, dia mmg pandai menjahit.. anak2 dia je x dak yg minat.. heheh

tp tu ler, aku saje2 try.. kebetulan adik ipor haku mintak haku buat kan keychain cz dia nk letak kt beg dypers anak dia yg baru diorg beli..beg tu sama cm yg akil dpt, cume wrna je lain.. pehtu bentuk STAR bentuk 1st yg aku wat .. mmg sakit abis jari2 haku cz xpenah pegang gunting lama2 (kalau gunting rambut biasa ler lelama cz dulu mmg aku study psl tu)..

rupe nye, bile haku dh start memotong & menjahit.. haku x leh nak stop2.. dok ralit menjahit kdng2 smp kul 12mlm ..wakakakakak cm dh 'ketagih' di buat nye.. sib baik le aku mandi kan & bg akil makan dulu.. kalau x, mau smp besok pg anak ku kebulur.. tang pak ajil tu , mmg haku xingt dia dh .. dia plak now bz layan sport dgn abah aku.. mmg peluang baik le kan tuk haku..

x jual ke? alamakkk.. segan plak haku nk jual.. rs nye insyallah kalau ado yg berminat, aku bley je nak jual.. yg kecik starting rm3.50 ..yg besor plak kene tgk cmner design le kan.. haku mmg x reti le bab2 price ni.. tp kalau permintaan mengalakkan , rs cm nak benti kejo je wat benda ni ..wakakakak aci dak?

jom tgk ...


ni tuk adik ipor haku .. anak nye nama ADAM

ni plak yg biru tu , hadiah tuk member haku.. star tu tuk anak adik ipor aku jgk ..si Haziq

Safi tu anak adik lelaki aku... aina anak akak ipor haku
Aliff pun anak adik lelaki aku...

ni tuk BFF haku.. otw pos..

yg ni insyallah hadiah buat anak sdara pak ajil..

* wink wink: amacam ??? lawo dak?? rasa2 korg .. leh jual ke?

pehtu nk tny kalau kengkawan ado tau kt ner/blog mana yg ado jual felt murah tp berkualiti???

Ya ALLAH, pimpinlah hati ini..



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Ya ALLAH, pimpinlah hati ini...
Oh diri, hatimu penuh rasa memiliki. Kau menyangka apa yang Tuhan bekal, adalah hak milik kekal. Tanpa kau sedarkan, ia hanya pinjam-pinjaman. Pantasnya gembira dengan sedikit rezeki, lalu lupa mensyukuri Si Pemberi. Lantas bila yang dipinjam hilang dari tangan, sedihmu bukan kepalang. Kadang-kadang kau tersungkur lalu terus tersasar, kadang-kadang dengan nikmatnya baru kau tersedar siapa dirimu sebenar.

Oh diri, lidahmu berkata cinta pada-Nya, tapi nafsumu merajai jiwa. Mudah saja kau melafaz kecintaan, namun perit benar melakukan pengorbanan. Bukankah kau berjanji hidupmu hanya untuk Dia, maka kau buktikanlah cinta.

Cinta Ibrahim pada Allah diuji dengan anak yang dicintai, tanpa ragu perintah Allah dipenuhi, lantaran cinta pada-Nya tak berbelah bagi. Cinta Ismail pada Dia diuji dengan nyawa, tanpa lengah menyerahkan jiwa, asalkan di sisi-Nya ada redha.

Cinta Rasulullah pada Allah, cinta baginda pada ummah, cinta teragung sepanjang sejarah, kerana cintanya mengharung mehnah, kerana cintanya bermandi darah, kerana cintanya segala diserah.

Ya Allah, kurniakanlah kami hati yang lembut menuruti pengorbanan cinta Rasul dan Anbiya' kami. Jadikanlah dalam hati kami Kau yang paling dicintai, hingga pada apa yang Kau uji, kami tetap memilih-Mu sebagai cinta sejati. Jadikanlah apa yang Kau kurniakan daripada dunia, jika padanya kami letakkan rasa cinta, biarlah ia semakin menambah dekatnya kami, pada cinta-Mu yang hakiki.




* wink wink : today mmg extra HOT jiwa ku ni ... pagi2 je pempuan tu dh wat pasal .. nape ler dia x sedor2 diri lg.. sesunguh nya peel dia memual kan org lain..

UDANG MSK LEMAK CILI API + PETAI



Bahan2

300-400 gm udang (tak kisah udang solo, udg galah, udg tajam dll)

2 papan petai belah 2

2 cwn santan pekat (santan pertama)

10 biji cili padi, belah 2(leh tambah jika ske pedas)

2 ulas bawang merah kecik (hiris nipis)

2 ulas bawang putih (hiris nipis)

2 batang serai (hiris nipis) saya ske banyak serai….

Asam keping, Garam, Perasa (jika ske)

Kunyit serbuk (kalau ske kunyit hidup boleh hiris gak)


Cara2

- masukkan santan dan bahan yang dihiris dan petai ke dalam periuk.

- Apabila mendidih masukkan udang yang telah dibuang kulit dan telah dibersihkan.

- masukkan asam keping, garam, perasa

- kacau pelan2 bila mendidih semula sket sila angkat yer… udang tak beh masak lelama… nanti isi dia keras


Thursday, November 25, 2010

BW : BLOG MYCUPCAKELICIOUS

salam sume..

sure uols suprise, tetiba je daku wat tajuk BW kan ..

yg benor siang td , di sebab kan kebuhsanan ..tetiba teringat kt one of my fren ni.. dia ni kwn rapat time haku keje kt salah 1 syarikat oil & gas dulu, tu zaman daku anak daro, rs nye zaman umur aku 21thn kut.. dia dulu kalau x silap practikal kt situ (mmg menjadi rebutan abg2 offshore kt sanun)

memula tgk awek ni , nmpak cm sombong sgt.. sekali bile dh kenal, peramah rupe nye... kiteorg kwn until now .. even x de ler jmp selalu2 cm dulo2.. but still contect (aku yg rajin kacau dia ehhehe).. dia single lg tau .. lepasan Master (kalau x silap..kalau silap ampun ye cik kak) USM penang .. so sapo2 nak kenal try ler beli cupies2 yg cute ni dr dia...now awekz ni keje kt Putrajaya ..gomen weh, sambil2 wat cupies ..

eh lupe plak .. nama dia unik tau .. JANE JASMIN, seunik org nye..

siang td time aku kacau2 dia tgh bekerja , dia bgtau yg dia dh ado blog... pe lagi kan cergas le haku terjah .. mmg mantop dh deco awekz sorg ni.. mmg sodap cupies dia, penah try rasa.. so x rugi ler kalau beli tau ...

jom kite terjah blog dia.. CLIK SINI


* wink wink : semoga persahabatan kite kekal ke akhir hayat key..

10 letupan pelik


1) Ikan paus 50 tan meletup

Seekor ikan paus yg ditangkap utk tujuan penyelidikan tiba-tiba meletup di sebuah jalan di Taiwan pada tahun 2004 mengejutkan pejalan kaki dan orang sekeliling yg berada berdekatan. Ikan paus sperma yg mati di pantai itu dibawa ke Tainan, meletup disebabkan pengumpulan
gas yg terbentuk di dalam badan ikan paus terbabit, Tekanan yg kuat menyebabkan ianya meletup tiba-tiba.


2) Rokok meletup

Kejadian ini berlaku di Indonesia. Seorang lelaki kehilangan 6 batang gigi dan mendapat 51 jahitan di mulut selepas sebatang rokok yg dihisapnya meletup.
Andi Susanto yg berumur 31 mengatakan kejadian itu berlaku apabila dia sedang menghisap sebatang rokok sambil menunggang motosikal. Dia kemudiannya mendapat gantirugi sebanyak USD535 kira RM2000 daripada syarikat pengeluar rokok tersebut..Akibat kejadian itu, Andi berniat utk berhenti merokok...agak-agaknya pe yg ada dalam rokok andi tu? mercun?? moral of the story : jgn isap rokok sambil bwk moto, isap mender lain xper..hehe

3)Ipod Meletup

Pemilik ipod ini, Ken Stanborough, 47 mengatakan ipod yg dipakainya mengeluarkan bunyi pelik dan berasa semakin panas. Kemudian mengeluarkan asap, dgn sepantas kilatnya dia melontar ipod itu, tak sampai 30 saat ipod tu meletup dgn mengeluarkan bunyi 'pop', huhu, cam ujian oksigen ngan CO2 masa zaman sekolah menengah lak ada bunyi 'pop-pop' nih..


4) Laptop meletup semasa persidangan

Semasa mengadakan satu persidangan di Jepun, sebuah laptop jenama Dell tiba2 je meletup. Nasib baik la pemilik laptop tu xda depan laptopnya semasa kejadian tu berlaku, kalo x
ilang la mukanya yg ensem tu..


5) Jamban Meletup

Camner la jamban pun leh meletup?? kejadian ni berlaku kepada John Jenkins, 53 menggunakan jamban nih, sebaik je dia menyalakan rokoknya, lobang tandas tu meletup..isk3, bahaya tol.. Akibat kejadian ni, mamat nih menyaman sebuah syarikat arang dan kontraktor tempatan atas tuduhan cuai. Saman itu menyatakan muka, leher, lengan dan kaki Jenkins mengalami lecur selepas rokok yg dinyalakan oleh Jenkins membuatkan gas metana yg
bocor di bawah jamban ini berapi dan meletup..hoho


6)Kerusi pejabat pun meletup gak

Camner la kerusi meletup, mengikut sumber2 yg diceritakan, kerusi ni meletup disebabkan silinder gas yg berada di bawah kerusi tu, silinder gas tu digunakan utk memudahkan
kerusi tu naik turun. Apabila silinder tu dalam tekanan tinggi, ianya boleh meletup! Menurut ceritanya, itu yg berlaku..tapi xtau la kot2 ada org letak bahan letupan bawah tu..kejadian
ni menyebabkan seorang budak lelaki 14 thn maut dimana besi yg tercabut akibat letupan itu mengenai rektum bdak tu menyebabkan dia mati serta merta..pergh, sula cara moden


7) Chewing gun meletup

ni lagi satu citer x masuk akal, Seorang pelajar yg berusia 25 tahun, Vladimir Likhonos, mati di rumah ibu bapanya selepas sedara maranya mendengar satu bunyi 'pop' yg kuat. Selepas ditemui, sedara maranya terkejut menjumpai Vladimir mengalami luka yg teruk di rahang. Menurut pihak forensik, Vladimir telah memakan chewing gun yg mengandungi satu
bahan kimia yg tidak dikenali.

8) Telefon bimbit meletup

ni salah satu kejadian yg biasa kita dgr, kat Malaysia pun aku penah dgr cerita2 telepon meletop nih, bagaimanapun citer ni berlaku kat China. Seorang lelaki mati selepas henfon nya meletop.
Mengikut cerita, selepas dia masukkan bateri yg baru dicas ke dalam henfonnya, dan dia letak kat poket, henfon dia tros meletop. Dia mati disebabkan luka teruk di leher dan arteri utama.

9) Deoderan meletup, remaja cedera

Seorang remaja cedera selepas dia baru je men'deoderan'kan dirinya di dalam tandas rumahnya di Santiago. Dia mengalami luka lecur di bahagian mukanya dan dikejarkan ke spital
utk rawatan lanjut. Letupan tu mengakibatkan bumbung dan tingkap tandas pecah..fuhh, bahaya ni

10) Mesin basuh meletup

Kejadian ni berlaku apabila sorang mamat ni yg bernama Glenn Johnson meletak gasolin ke dalam mesin basuhnya utk menghilangkan kesan gris pada bajunya.
Menurutnya lagi, dia dah 25 thn mengpraktiskan cara tersebut utk menghilangkan gris pada pakaiannya. Dia letak detergen, air dan sedikit gasolin utk tujuan tersebut. Katanya ayah dia yg ajar... tapi dia mengaku dia dah terlebih letak gasolin menyebabkan ada gas2 gasolin yg terbebas keluar dari mesin basuh tu yg mungkin menyebabkan letupan terjadi....

Merawat Penyakit Hati




Pertama;

Jangan banyak berbicara yang lara, hanya pada perkara yang perlu.


Kedua:

Emosi dapat membuat hidup menjadi tidak tenang. Oleh karena itu kita sebaiknya selalu menjaga emosi kita agar tidak menjurus ke penyakit hati. Beberapa contoh nafsu yang harus kita tundukkan antara lain seperti nafsu akan harta, nafsu seks, nafsu makan, nafsu pangkat, nafsu marah, nafsu mewujudkan impian, dan lain sebagainya. Salah satu cara untuk melatih emosi dan nafsu kita adalah dengan melakukan ibadah puasa, baik puasa sunat maupun puasa wajib ramadhan.


Ketiga:

Selalu mengingat Allah SWT. Ada beberapa cara untuk dapat selalu mengingat Allah SWT iaitu
seperti dengan rajin solat baik solat wajib lima waktu, solat tahajud, solat dhuha, solat malam,
dan lain-lain. Selain zikir, doa dan mengaji atau membaca al-qur'an juga dapat menghindarkan
kita dari penyakit hati. Diharapkan dari mengingat Allah SWT kita menjadi takut atas murka Allah SWT jika kita melakukan dosa yang disebabkan oleh penyakit hati dan perbuatan maksiat.

Keempat:

Bergaul dengan orang-orang yang soleh. Dengan berteman dengan orang-orang yang penuh dengan penyakit hati hanya akan menulari kita dengan penyakit-penyakit itu sehingga kita akan semakin jauh dari Allah. Salah pergaulan juga dapat menambah dosa akibat perbuatan maksiat samada disedari atau tidak telah kita lakukan. Tetapi apabila kita bergaul dengan orang soleh yang selalu menjaga dan membatasi diri dalam pergaulan agar mereka tidak terjerumus ke lembah maksiat.

Semoga anda selalu terhindar dari penyakit hati, serta masalah yang disebabkan olehnya. Hati
yang baik dan jujur adalah lebih baik dari segalanya. Dan orang yang paling pandai bermuka-
muka di dunia ini, adalah orang yang busuk hatinya.


Rasulullah SAW bersabda: "Bahawa di dalam tubuh badan manusia ada seketul daging, sekiranya baik daging itu maka baiklah seluruh tubuhnya tetapi sekiranya rosak daging itu maka rosaklah seluruh tubuh, daging itu ialah hati," (HR Bukhari & Muslim)

12 jenis mandi sunat


1. Mandi hari Jumaat

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: Sesiapa yang mandi kemudian pergi ke masjid untuk solat Jumaat. Seterusnya mengerjakan solat sunat sekadar yang termampu, kemudian dia diam (mendengar) khutbah sehingga khutbah itu selesai dan dia bersembahyang bersama-sama imam. Maka akan diampuni dosa-dosanya yang terjadi antara Jumaat tersebut dengan Jumaat yang akan datang dan ditambah tiga hari lagi. (Riwayat Muslim).

2. Mandi sebelum berihram

Zaid bin Tsabit r.a. telah meriwayatkan: "Apabila Nabi Muhammad s.a.w. hendak berihram, Baginda akan melepaskan pakaian Baginda yang berjahit dan menggantikannya dengan pakaian ihram dan mandi terlebih dahulu." (Riwayat Darimi, Tirmizi, Ibnu Khuzaimah dan Hakim. Hadis ini disahihkan oleh Hakim dan disepakati oleh Az-Zahabi. Disahihkan juga oleh Albani dalam Sahih Tirmizi (1/250).

3. Mandi sebelum memasuki Mekah

Nafi' r.a. telah menceritakan bahawa: "Ibnu Umar r.a. tidak akan masuk ke Mekah terlebih dahulu melainkan beliau bermalam di Dzi Tuwa sehingga pagi, dan beliau akan mandi. Setelah selesai, barulah beliau masuk ke Mekah pada siang hari berikutnya."

Beliau (Ibnu Umar) menyebut bahawa tindakan beliau tersebut merupakan amalan yang dipraktikkan oleh Rasulullah s.a.w. ketika hayat Baginda. (Riwayat Bukhari dan Muslim.

4. Mandi untuk mengulangi jimak

Abu Rafi' pernah menceritakan bahawa: Pada suatu hari, Nabi Muhammad s.a.w. bergilir-gilir menemui isteri-isteri Baginda dan Baginda mandi di setiap rumah mereka.

Aku bertanya: ''Wahai Rasulullah, mengapa engkau tidak mandi sekali sahaja (setelah jimak yang terakhir)?'' Baginda menjawab: Yang demikian itu lebih baik, lebih harum, dan lebih bersih." (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah. Disahihkan oleh Albani dalam Sahih Abi Dawud (1/43) dan Aadaabuz Zafaaf (m/s 32).

5. Mandi setelah selesai memandikan jenazah

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: Sesiapa memandikan jenazah, hendaklah dia mandi. (Riwayat Ahmad, Abu Daud, dan Tirmizi).

6. Mandi setelah selesai menguburkan mayat musyrik

Ali bin Abu Talib r.a. meriwayatkan bahawa beliau pernah menghadap Nabi Muhammad s.a.w. lalu berkata: "Sesungguhnya Abu Talib telah mati." Nabi bersabda: "Pergi dan kuburkanlah mayatnya." Ali berkata lagi: "Sesungguhnya dia mati dalam keadaan musyrik." Nabi bersabda lagi: "Pergi dan kuburkanlah mayatnya." Setelah aku (Ali bin Abu Talib) menguburkan mayatnya, aku terus menghadap Nabi Muhammad s.a.w., lalu Baginda bersabda : Mandilah kamu. (Riwayat Abu Daud dan Nasa'i).

7. Mandi bagi wanita yang istihadhah setiap kali hendak mengerjakan sembahyang

Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa "Ummu Habibah r.a. pernah mengalami istihadhah pada zaman Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w. memerintahkan beliau supaya mandi setiap kali hendak mengerjakan solat." (Riwayat Abu Daud. Hadis ini disahihkan oleh Albani dalam Sahih Sunan Abi Daud (1/58/274).

8. Mandi setelah sedar daripada pengsan

Aisyah r.a. berkata: "Ketika mengalami sakit berat, Nabi Muhammad s.a.w. pernah bertanya: "Apakah para sahabat telah mengerjakan sembahyang?" Kami menjawab: "Belum, mereka menunggu Tuan." Baginda lalu bersabda: "Tolong ambilkan aku satu bejana air." Aisyah berkata: "Kami pun melaksanakan apa yang Baginda perintahkan dan Baginda pun mandi. Ketika Baginda hendak bangun setelah selesai mandi, Baginda jatuh pengsan sekali lagi. Setelah Baginda sedar, Baginda bertanya: "Apakah para sahabat telah mengerjakan sembahyang?" Kami menjawab: "Belum, mereka menunggu Tuan, wahai Rasulullah." Baginda lalu bersabda: "Tolong ambilkan aku satu bejana air." Baginda pun mandi sambil duduk..." Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

9. Mandi setelah selesai berbekam

Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa "Nabi Muhammad s.a.w. biasanya akan mandi disebabkan oleh empat perkara, iaitu: kerana junub, sebelum mengerjakan solat Jumaat, setelah selesai berbekam, dan setelah selesai memandikan jenazah." Hadis riwayat Abu Daud dan disahihkan oleh Ibnu Khuzaimah.

10. Mandi kerana masuk Islam

Qais bin 'Asim r.a. berkata: "Saya pernah datang kepada Nabi Muhammad s.a.w. ketika saya hendak masuk Islam. Baginda lalu menyuruhku mandi dengan air dan daun bidara." Hadis riwayat Abu Daud, Nasa'i, dan Tirmizi.

Terdapat sebahagian ulama yang berpendapat bahawa mandi kerana masuk Islam adalah wajib dan sebahagian ulama lain berpendapat bahawa hukumnya adalah sunat. Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz memilih kesimpulan bahawa mandi orang kafir kerana masuk Islam hukumnya adalah sunat bukannya wajib.

11. Mandi Hari Raya Aidilfitri atau Aidiladha

Sa'id bin Musayyab berkata: "Sunat pada Hari Raya Aidilfitri itu ada tiga; iaitu berjalan kaki menuju tempat sembahyang (tanah lapang), makan sebelum berangkat, dan mandi (sebelum berangkat)." Albani berkata: "Hadis ini diriwayatkan oleh Al-Faryabi dengan sanad sahih. Baca Irwa'ul Ghalil (3/104).

Dalam riwayat lain, Nafi' r.a. (hamba Ibnu Umar) telah meriwayatkan bahawa Abdullah Ibnu Umar selalunya akan mandi pada Hari Raya Aidilfitri sebelum berangkat ke tempat solat." Hadis riwayat Malik.

12. Mandi pada hari Arafah

Mandi pada hari Arafah disunatkan kepada jemaah haji yang hendak wuquf di Arafah. Hal ini berdasarkan kepada hadis yang bersumber daripada Zadzan sebagaimana berikut:

"Seseorang lelaki pernah bertanya kepada Ali tentang mandi. Ali menjawab: "Mandilah pada setiap kali jika engkau mahu." Lelaki itu berkata lagi: "Bukan sembarang mandi yang aku maksudkan." Ali lalu menjawab: "Mandi pada hari Jumaat, mandi pada hari Arafah (ketika hendak wuquf), mandi pada hari Nahr (Aidiladha), dan mandi pada Hari Raya Aidilfitri.(Riwayat Baihaqi)

Wednesday, November 24, 2010

Petua Menegangkan Buah Dada



Petua 1 : Daun sirih Wanita yang sudah bersalin akan mengalami masalah buah dada menjadi kendur tidak bermaya seperti dahulu. Dapatkan beberapa helai daun sirih Melayu , ianya berdaun lebar dan berwarna hijau. Sapukan minyak kelapa (seelok-eloknya dibuat sendiri) pada daun sirih. Salaikan mengunakan api lilin dan tekapkan pada buah dada. Biarkan ia kering dan dibuat berulang kali. Menurut orang tua yang memberikan petua ini , petua ini dipanggil ‘Petua Sayang Suami’. Semoga kebahagiaan rumahtangga puan-puan akan bertambah seri lagi dengan kehadiran cahaya mata dan tubuh badan yang menawan. Bersama-samalah kita amalkan.

Petua 2: Telur Sapukan putih telur pada sekeliling buah dada dan biarkan kering semalaman. Buat 3 kali seminggu.

Petua 3 : Air kanji Amalkan meminum air kanji (air didih nasi) sebelum tidur malam. Insyaallah mujarab.

Petua 4 : Labu Masak labu sehingga empuk. Setelah empuk, biarkan labu itu sehingga suam2 kuku & ramaskannya. Kemudian sapukan labu itu pada keseluruhan payu dara. Biarkan selama 20 minit sebelum dibilas. Lakukan petua ini sebanyak dua kali seminggu.

Petua 5 : Daun Sirih Layurkan daun sirih di atas api dan angkat setelah agak-agak panas dan pastikan daunnya tidak terbakar. Kemudian tekapkan kepada payu dara tetapi tidak menutup puting. lakukan langkah yang sama terhadap payu dara satu lagi. Selepas itu, pakai coli seperti biasa dan biarkan sehingga 2 atau 3 jam.

Petua 6 : Senaman Payu Dara Caranya mudah dan tidak mengambil masa yang lama, iaitu dengan menegakkan badan dan genggam kedua-dua tapak tangan. Tolak ke arah berlawanan dan lakukan selama 10 hingga 20 minit mengikut kemampuan


Apa hukum mandi telanjang?


Di khalayak ramai hukumnya adalah haram. Adapun di tempat yang tersembunyi atau tertutup, hukumnya harus. Berkata Qadhi ‘Iyadh; keharusan mandi bertelanjang di tempat yang tertutup atau tersembunyi dari orang lain merupakan pandangan jumhur atau majoriti ulamak”. Keharusan ini berdalilkan hadis Abu Hurairah r.a. yang meriwayatkan dari Rasulullah s.a.w. yang bercerita; “Adalah Bani Israel mandi dengan bertelanjang (sesama mereka di mana) sebahagian mereka melihat kepada sebahagian yang lain.

Akan tetapi Nabi Musa a.s. mandi bersendirian (kerana menjaga auratnya). Maka mereka (yakni Bani Isreal) mendakwa; ‘Demi Allah! Tidak menghalang Musa mandi bersama kita melainkan kerana buah zakarnya bengkak’. Satu hari Musa pergi untuk mandi. Ia meletakkan pakaiannya di satu batu. Tiba-tiba batu itu lari bersama pakaiannya. Musa pun keluar dari tempat mandi itu (dalam keadaan bertelanjang) mengekori batu itu sambil memanggil; ‘Pakaianku, wahai batu’, hingga ia dilihat oleh Bani Isreal. Maka mereka berkata; ‘Demi Allah! Tidak ada sebarang kecacatan pada Musa (sebagaimana yang didakwa)’. Musa dapat mengambil kembali pakaiannya dan dia lalu memukul batu itu” (Riwayat Imam al-Bukhari). Berhujjah dengan hadis ini adalah satu cabang dari berhujjah dengan syariat sebelum Islam.

Sekalipun harus, namun yang terbaik ialah menutup aurat (yakni; sekalipun harus mandi bertelanjang di tempat tersembunyi, namun yang paling baik ialah mandi dengan menutup aurat). Dalilnya ialah hadis dari Mu’awiyah bin Haidah r.a. yang menceritakan; Aku telah bertanya Rasulullah s.a.w.; “Ya Rasulullah! Bila masanya wajib kami tutup dan bila masanya harus kami buka?”. Jawab baginda; “Jagalah aurat kamu kecuali kepada isteri kamu atau kepada hamba yang kamu miliki”. Aku bertanya lagi; “Bagaimana jika sekiranya seseorang dari kami sedang bersendirian?”. Nabi menjawab; “Allah lebih layak untuk kamu malu dari manusia” (Riwayat Imam Abu Daud, at-Tirmizi, an-Nasai dan Ibnu Majah. Kata Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan).

Imam Abu Laila menganggahi pandangan jumhur di mana menurut beliau; ditegah mandi telanjang sekalipun ditempat tertutup atau tersembunyi kerana air juga mempunyai penghuninya.

Allah Tuhanku, Muhammad Nabiku, Islam Agamaku, Al-Quran Imamku, Kaabah Kiblatku, Solat Kewajipanku, Sekelian Muslimin Saudaraku dan Ibrahim Al-Khalil Datukku. Aku hidup dan mati atas kalimah 'LAA ILAHA ILLALLAH'




Muslim perlu waspada campuran plasma darah dalam makanan



KAJIAN Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) ke atas 12 sampel isi daging ikan (surimi) digunakan dalam bebola ikan yang diambil daripada beberapa pasar raya di sekitar Putrajaya dan Nilai, Negeri Sembilan didapati mengandungi bahan tidak halal dalam produk berkenaan.

Kajian awal yang dilakukan itu mendapati bebola ikan berkenaan mengandungi plasma darah haiwan yang dicampurkan di dalam ramuan bebola ikan bagi menambahkan kualiti bebola ikan, selain mencantikkan produk itu supaya nampak lebih kenyal dan gebu.

Pensyarah Fakulti Sains dan Teknologi Usim, Prof Dr Salmah Yusof, ketika mendedahkan hasil kajian itu menyatakan plasma darah kaya dengan protein yang boleh membantu memberi ciri-ciri yang lebih baik serta kualiti kepada sesuatu produk makanan seperti kekenyalan, mudah dihiris dan berwarna putih.

Lazimnya, beliau berkata, semua bahan itu boleh diperoleh daripada plasma darah ternakan seperti ayam, lembu dan babi. Katanya, penggunaan plasma darah ternyata tidak dibenarkan di dalam Islam kerana ia adalah haram.

“Kajian yang dilakukan bulan lalu, mendapati bebola ikan itu positif daripada bahan tidak halal iaitu mengandungi plasma darah haiwan. Kita juga akan melakukan kajian secara menyeluruh sedikit masa lagi bagi mendapatkan maklumat lengkap mengenainya.

“Kita menggunakan `teknik enzime linked immuno sorbent assay` (Elisa), iaitu teknik yang lebih cepat dari segi dapatan kajian dan lebih menjimatkan masa,” katanya ketika ditemui pada seminar Minggu Pelancongan Islam dan Halal Antarabangsa, baru-baru ini.

Surimi dijadikan bahan kandungan asas bagi produk seperti sosej, bebola ikan, udang, ketam, mee, isi ketam tiruan produk makanan lain.

Justeru, tidak mustahil, hasil kajian menunjukkan untuk meningkatkan dan mengekalkan kestabilan kualiti surimi, protein plasma darah haiwan dicampur ke dalam surimi. Plasma adalah bahagian cecair yang tidak berwarna sebahagian daripada darah. Secara sederhana, ia diasingkan daripada darah melalui kaedah pengemparan. Selepas diasingkan, plasma ini dikeringkan dengan alat pengering sembur sehingga berbentuk serbuk.

Salmah berkata, ketika ini, pihaknya belum melaporkan hasil kajian berkenaan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengenai produk itu daripada pasar raya di Putrajaya dan Nilai berkenaan didapati tidak halal atas alasan tertentu.

Bagaimanapun, bagi memenuhi tanggungjawab sebagai umat Islam, beliau melalui pembentangan kertas kerja atau ceramah yang dihadiri akan menyebarkan maklumat mengenai isu halal haram ke atas produk makanan.

Katanya, berdasarkan pemerhatiannya dan maklumat dan pengetahuan, seseorang boleh tahu dan mencurigai sesuatu makanan atau minuman yang dibeli itu halal atau sebaliknya.

Sebagai contoh, bentuk fizikal bebola ikan yang dilihat cantik, sempurna dan berkualiti pembuatannya seperti kenyal lazimnya mengandungi plasma darah haiwan.

“Oleh itu, orang ramai seharusnya prihatin apabila ingin membeli produk berasaskan produk isi daging seperti bebola ikan, ketam atau sosej kerana ia mungkin mengandungi bahan yang tidak halal. Kita perlu ada sifat ingin tahu dan sensitif mengenai perkara ini supaya tidak termakan bahan halal.

“Malah, dalam hadis riwayat At-Tabarani juga menjelaskan setiap daging yang tumbuh daripada yang haram, maka api neraka lebih layak baginya,” katanya.

Salmah berkata, keraguan terhadap penggunaan plasma darah haiwan dalam makanan juga sudah banyak disebarkan di dalam jurnal oleh pakar saintis yang sering memberi penekanan mengenai kewujudan plasma darah haiwan ke dalam beberapa produk makanan.

Beliau menegaskan, tidak mustahil bahan sama digunakan dalam produk berkaitan di negara ini.

Justeru, Usim juga akan memperluaskan kajian ke atas produk berasaskan sosej, tahun depan.

Mengulas lanjut, Salmah berkata, kerjasama menyeluruh membabitkan pelbagai pihak bermula dari peringkat industri, pakar, pengkaji dan Jakim serta agensi berkaitan perlu dipergiatkan bagi menangani kesedaran mengenai isu halal termasuk produk makanan, kosmetik, minuman dan farmaseutikal.











Ciri/Tanda Orang Akan Kena Penyakit Jiwa (Sakit Gila/Tidak Waras) – Gejala Awal


Kita mungkin sering menyaksikan orang gila di tv dan di pinggir jalan di mana semua itu mirip seperti akting di film atau sinetron. Tapi semua itu bukan rekayasa di mana setiap orang bisa terserang penyakit jiwa yang menyebabkan seseorang kehilangan akal sehat alias kurang waras. Penyakit kejiwaan tersebut yang pasti akan sangat mengganggu orang-orang yang berada di sekitar penderita.


Berikut adalah tanda-tanda orang yang beresiko tinggi terkena gangguan jiwa / penyakit kejiwaan :

1. Merasa depresi, sedih atau stress tingkat tinggi secara terus-menerus.

2. Sering berpikir / melamun yang tidak biasa (delusi).

3. Kesulitan untuk melakukan pekerjaan atau tugas sehari-hari walaupun pekerjaan tersebut telah dijalani selama bertahun-tahun.

4. Paranoid (cemas / takut) pada hal-hal biasa yang bagi orang normal tidak perlu ditakuti atau dicemaskan.

5. Suka menggunakan obat hanya demi kesenangan.

6. Memiliki pemikiran untuk mengakhiri hidup atau bunuh diri.

7. Terjadi perubahan diri yang cukup berarti.

8. Memiliki emosi atau perasaan yang mudah berubah-ubah.

9. Terjadi perubahan pola makan yang tidak seperti biasanya.

10. Pola tidur terjadi perubahan tidak seperti biasa.

Jika ciri-ciri atau tanda-tanda seperti ini terjadi pada kita atau orang yang dekat dengan kita sebaiknya kita bawa untuk konsultasi dengan dokter / psikiater. Pencegahan lebih baik dari pengobatan. Apalagi penyakit jiwa yang apabila gilanya kumat, maka bisa membahayakan orang yang berada di sekitarnya dan orang gila itu kebal hukum tidak akan dihukum pidana jika melakukan tindak kriminalitas.

* wink wink : ramai dh rakyat msia yg ado tanda2 ni

Ternyata Teka-Teki Silang Mempunyai Efek Buruk

Banyak orang mengisi waktu senggang dengan bermain puzzle atau mengisi teka-teki silang. Di balik manfaatnya sebagai pengasah otak, terlalu sering bergelut dengan teka-teki silang justru berdampak buruk bagi kesehatan jangka panjang.

Seperti dikutip dari laman Mirror, memainkan teka-teki silang memaksa otak berpikir terlalu keras. Kondisi ini tidak baik untuk kesehatan otak, terutama bagi orang dewasa.

Selama ini, orang berpikir bahwa melakukan kegiatan seperti melakukan teka-teki silang, membaca, dan mendengarkan radio dapat menunda penurunan daya ingat. Tapi penelitian baru menunjukkan, makin sering otak dipacu bekerja keras justru mempercepat terjadinya penurunan daya ingat (demensia).

Robert Wilson, penulis studi dari Rush University Medical Centre di Chicago memaparkan sebuah diagnosis berhubungan demensia. Ia mengungkap bahwa orang dengan stimulasi daya pikir tinggi memiliki kondisi otak lebih buruk dibandingkan mereka yang tak terlalu terobsesi mengasah otak.

Wilson mengatakan, mereka yang memiliki gemar melakukan aktiviti asah otak secara berlebihan mungkin akan mengalami penurunan ingatan lebih atau demensia lebih cepat. Penelitian ini dilakukan terhadap 1.157 orang berusia 65 ke atas selama 12 tahun. Penelitian ini dipublikasikan dalam jurnal kesehatan Neurology di Amerika. (pet)

sumber: Pipiet Tri Noorastuti, Lutfi Dwi Puji Astuti, VIVAnews




Tuesday, November 23, 2010

20.10.2010 - SELAMAT ULANG TAHUN ABAH

-update-
Salam sume

20.10.2010 adalah hari jadi abah ku...

SELAMAT ULANG TAHUN yg ke 62 ABAH... semoga abah sihat, pjg umur & di murahkan rezeki..
kami sayang abah



abah beli satey that day....mama ku plak masak behun grg kesukaan kami...

-wajib ado-
.
memula kami adik beradik dok pk pe la hadiah yg besh tuk bday abah ku..

kami nak hadiah tu something yg sgt2 special yg lum pernah kami belikan tuk abah ..

last2 aku saje je google, pehtu abah aku as Architect sure suke something yg lain dr yg lain & something yg x terlalu formal (like dad, like daughter ler kan) so aku decide nak kasi painting kt abah aku..

aku pun crik2 , last terjmp 1 blog kepunyaan En Shahrin ..b4 tu ada ler 3-4 blog yg aku survey, kt forum2 lain pun aku crik jgk.. aku tilik lukisan2 mereka & tny jgk pasl price.. akhir nye aku pilih En Shahrin tuk melukis potret abah & mama..

mmg excited sgt2, time tu x tau ler cmner rupe bentuk hasil lukisan tu.. dia janji siap 1week cmtuh, tp dh masuk week ke 2 aku saje sms, rupe nye studio dia masuk air..time tu Kedah banjir (jauh kan aku tempah potret ni).. tp dia janji akan pos pd haku dlm 2 hari leps tu..aku x kisah , janji dia kasi feed back... dia plak bgtau yg lukisan tu di buat gune oil pastel , bkn hanya pastel seperti yg aku nak..wahhh lg le teruja aku nk tgk hasil nye..

lepas 3 hari cmtuh (cz dia ckp dia pos laju potret tu).. tp brg yg di tungu2 x smp2 pun... emm aku pelik jgk , time tu en shahrin ada sms tracking no..so aku dh cek brg tu dh smp kt pos kajang..aku x senang duduk, dok col jgk adik aku .. time tu ak x sabo nk balik umh .. nk tgk dh smp ke idak ..

aku smp2 je umh, aku dgn adik aku dok borak2..sekali nmpak ada cm gulungan kt 1 sudut umh aku, kiteorg g ambik & tgk..WAAAHHHHHHHHHHHHHH rupe nye hadiah itu dh selamat smp ke tgn abah ku sdiri..tp dia x bgtau kiteorg pun , mama aku pun dia x bgtau...heheheh . Bile abah aku balik aku saje jer ler tny ado dpt apa2 ker.. pehtu dia senyum2..dia ckp x leh tunjuk cz nk keen frame dulu (tp kiteorg ni dh pakai snap2 dh wakakkak)....

TIME KASIH BANYK2 kt En Shahrin yg meralisasikan impian aku sefamily...



kalau rasa2 nak tempah .. jom tgk kt blog En Shahrin ni








8 alasan salah untuk bernikah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Anda tentu pernah terbaca kisah seorang gadis yang dilaporkan hilang, setelah ditinggalkan tunangnya selepas membeli barang untuk persiapan majlis perkahwinan mereka. Tidak lama selepas kejadian tersebut, gadis yang dilaporkan hilang itu ditemui di tempat lain dan yang menariknya, dia bukanlah hilang seperti yang dilaporkan oleh orang tua kepada polis, tetapi gadis berkenaan sebenarnya telah ‘menghilangkan’ dirinya sendiri ke tempat lain, atas alasan tidak mahu meneruskan perkahwinan dengan tunangnya kerana dikatakan tidak serasi dengan tunang, selain memberikan alasan yang tunangnya suka mengongkong dan seorang yang pemarah. Kemuncak peristiwa tersebut, selang beberapa hari kemudian, gadis berkenaan memutuskan ikatan pertunangan atas pertujuan bersama kedua-dua belah pihak. Rujuk entry : Bakal pengantin 'hilang'.

Walau apapun sebab yang diberikan, pada pendapat saya, gadis tersebut terlalu muda untuk menamatkan zaman bujang, selain belum bersedia untuk menggalas tanggungjawab sebagai seorang isteri. Mungkin juga ‘fobia’ dengan tanggap-tanggapan negatif terhadap sesebuah perkahwinan. Sebenarnya, kisah sebegini banyak berlaku, cuma ia jarang-jarang diperbesar-besarkan.

Matlamat akhir sebuah percintaan tentunya menuju ke alam perkahwinan. Namun begitu, anda perlu pastikan yang anda membuat keputusan untuk hidup bersama dengan si dia itu bersama perasaan yang ikhlas dan cinta yang mendalam dan bukan kerana alasan atau demi kepentingan tertentu seperti yang dinyatakan di dalam entry kali ini. Perkahwinan juga adalah satu perkara besar yang patut difikirkan dan bukanlah sesuatu yang boleh dicuba-cuba atau diperjudikan. Jika anda berkahwin kerana salah satu alasan berikut, bermakna anda sudah membuat keputusan yang salah dan tidak mustahil jika perkahwinan yang anda jalani itu tidak akan membuatkan anda bahagia.

Anda terfikir untuk lari seperti ‘Run Away Bride’? Jangan tunggu sehingga ‘last minute’ dan memalukan diri, pasangan dan keluarga kedua-dua belah pihak. Sebaiknya, sebelum anda mengambil keputusan untuk mengakhiri zaman bujang anda, pertimbangkanlah 8 alasan yang disenaraikan di bawah :

1 – Menyenangkan orang lain

Ketika sedang dalam tempoh bercinta, orang tua kedua belah pihak sudah pun mengenali si dia dan menganggap anda sebahagian daripada keluarga. Ketika acara keluarga, si dia juga turut dijemput malah kalangan ahli keluarga anda tidak segan bertanya bila anda berdua akan disatukan.

Sebagai anak, memang kita wajib membahagiakan orang tua, tetapi keputusan untuk berkahwin itu terletak di tangan anda. Andalah yang tahu sama ada si dia itu serasi dengan anda atau sebaliknya. Orang tua mungkin senang dengan pilihan anda, tetapi anda sendiri bagaimana?

Jangan juga berkahwin kerana termakan dengan desakan dan asakkan orang sekeliling yang asyik bertanya. Pastikan diri anda dan juga pasangan bersedia kerana anda berdualah yang akan menjalani kehidupan berumahtangga nanti.

2 – Kerana wang atau harta

Bertemu dengan teman lelaki yang kaya dan tidak pernah berkira memang menjadi dambaan setiap wanita. Pasti senang bila di saat hujung bulan, ada yang menawarkan untuk belanja makan tengah hari atau ketika telefon rosak si dia menghadiahkan anda telefon canggih yang anda idamkan. Malah ketika anda kesempitan wang, dia ringan tangan menghulurkan RM untuk anda.

Anda mula berangan untuk berhenti daripada bekerja setelah berkahwin dengan si dia nanti, apatah lagi dia sudah pun melamar anda. Tetapi hati-hati dengan keputusan anda ini kerana tidak mustahil anda melakukannya kerana budi yang telah ditaburkan atau anda kabur mata dengan kedudukan kewangannya. Renungi dalam-dalam sebelum membuat keputusan benarkah anda betul menyayangi dan ikhlas menerima pasangan seadanya dan bukan kerana hartanya.

3 – Usia yang meningkat

Ketika ini ramai gadis yang membuat sasaran untuk berumahtangga pada usia 25 hingga 28 tahun untuk mendirikan rumahtangga. Ketika ini, diri dirasakan sudah matang dan mempunyai kerjaya. Namun hakikatnya, manusia ini hanya merancang tetapi Tuhan jua yang menentukannya. Ketika usia sudah mencecah 28 tahun, diri belum menemui teman lelaki.

Sebenarnya perkahwinan itu tidak perlu dihubung kait dengn umur seseorang. Akan tetapi, dalam masyarakat kita hari ini, wanita yang berusia 28 tahun dianggap selayaknya sudah berkahwin. Lebih daripada usia itu, ada yang sudah melabelkannya sebagai andartu.

Jika anda termasuk dalam golongan wanita ini, jangan sesekali berasa tertekan, terutama sekali sekiranya anda selesa dengan keadaan hidup anda saat ini. Tidak perlu juga memaksa diri bernikah dengan calon suami yang baru dua minggu anda kenal, hanya kerana bimbang usia yang semakin meningkat tetapi masih belum punya suami. Ingat! Memilih suami bukanlah seperti memilih ikan di pasar!

4 – Takut sendirian

Anda ebrusaha mencari bakal suami hingga mengetepikan latar belakangnya kerana tidak mahu memikirkan hakikat anda akan hidup sendirian sehingga usia tua. Tindakan ini tidak mustahil akan membuatkan diri anda sendiri yang merana. Bagaimana kalau lelaki yang baru anda kenali itu hanya sekadar pura-pura baik? Tidak mustahil anda tetap ditinggalkan sendirian selepas berkahwin keran lelaki yang diambil menjadi suami itu rupanya tidak ikhlas menikahi anda.

5 – Bebas dari kongkongan orang tua

Kebelakangan ini anda selalu saja dileteri kerana kerap pulang malam. Walhal anda sibuk dengan kerja di pejabat dan bukan keluar bersama teman lelaki atau tunang, seperti yang mereka anggap. Bosan mendengar leteran mereka, anda memutuskan untuk berkahwin agar lebih bebas ke mana-mana.

Jangan begitu! Memang wajar orang tua berasa risau dengan keselamatan anak gadis mereka yang keluar bersama lelaki. Tapi berkahwin untuk merawa bebas bukan jalan keluar daripada masalah anda ini. Fikirkan dengan matang akan keputusan ini.

6 – Mahu mewarisi harta

Anda mempunyai teman istimewa yang kaya kerana orang tuanya yang berada. Anda berdua pula memang suka sama suka lalu tanpa berfikri panjang, anda terus menerimanya dengan harapan akan dapat menumpang senang. Anda juga berhasrat untuk mewarisi harta suami yang banyak itu tanpa memikirkan bahawa bakal suami anda sebenarnya mempunyai ramai adik-beradik yang harus dibahagikan harta kedua ibu bapa mereka. Apa pun alasan untuk brekahwin sebsgini salah dan ia juga bermakna anda berkahwin kerana harta dan bukan sepeuhnya atas dasar keikhlasan serta cinta.

7 – Bersaing dengan teman

Bulan lepas rakan baik anda melangkah ke jinjang pelamin, bulan sebelum itu, sepupu menamatkan zaman bujangnya. Baru-baru ini anda menerima satu lagi undangan perkahwinan daripada rakan sepejabat. Anda pula sudah empat tahun bercinta tetapi belum ada lagi ura-ura untuk berkahwin.

Lantaran itu, anda sendiri sanggup menebalkan muka mengutarakan persoalan kahwin kepada teman lelaki anda. Jangan mlatah bila melihat teman-teman lain sudah laku sementara anda belum lagi. Jodoh anda belum tiba jadi jangan memaksa kerana setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Mungkin anda sebenarnya belum bersedia atau ada lelaki yang lebih baik menunggu anda di luar sana. Siapa tahu?

8 – Terlalu banyak rahsia diketahui

Akibat terlalu akrab dengan teman lelaki, maka semua rahsia sudah anda ceritakan kepadanya, termasuklah perkara yang negatif. Rahsia keluarga juga sudah diluahkan kepada teman lelaki anda ini.

Satu ketika dia berhajat untuk memperisterikan anda, sedangkan pada ketika itu bibit-bibit cinta kepadaya anda rasakan sudah semakin luntur. Tapi kerana takut teman lelaki membuka rahsia jika anda menolak lamarannya, maka anda sanggup menerimanya. Pastinya yang akan makan hati dan menyesal selepas ini adalah diri anda sendiri.

Renung-renungkan alasan-alasan ini dan jangan sampai anda tersilap langkah.


Baraka Allahu Lakuma - Maher Zain

Baraka Allahu Lakuma


We’re here on this special day
Our hearts are full of pleasure
A day that brings the two of you
Close together
We’re gathered here to celebrate
A moment you’ll always treasure
We ask Allah to make your love
Last forever

Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say

بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير


Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.

From now you’ll share all your chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure

We pray that He will fill your life
With happiness and blessings
And grants your kids who make your home
Filled with laughter

Let’s raise our hands and make Dua
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say

بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير


Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.

بارك الله
بارك الله لكم ولنا

الله بارك لهما
الله أدم حبهما
الله صلّي وسلّم على رسول الله

الله تب علينا
الله ارض عنا
الله اهد خطانا
على سنة نبينا

Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say

بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير


Barakallahu Lakuma wa Baraka alikuma






Monday, November 22, 2010

Nora Danish Yang Masih Mampu Tersenyum Walaupun Ditahan Polis Trafik





Nora Danish Kene saman



Respek dan kagum kami dengan abang polis trafik ini yang tetap menjalankan tugasnya walaupun berdepan dengan Nora Danish. Kalau kami yang jadi polis trafik, confirm dah cair dan dengan rela hati melepaskan Nora Danish. Tak sanggup rasanya mengeluarkan surat saman kepada si cantik molek Nora Danish. Mungkin sebab itu kami tak dilahirkan untuk menjadi polis trafik.


Dan sesungguhnya Nora Danish memang cool dan maintain comel walaupun kena tahan dengan polis trafik. Ini satu contoh artis yang betul-betul mesra peminat. Siap boleh posing ambil gambar lagi. Kami respek Nora Danish dan abang polis trafik ini. Anda berdua memang sporting.

Harap-harap layanan yang baik dari polis trafik ini tidak terhad hanya kepada selebriti-selebriti sahaja. Janganlah hanya kepada orang terkenal sahaja layanan yang baik diberi. Kami orang biasa ini pun nak jugak dilayan macam Nora Danish. Tak gitu? Hehehe.










Parah bil hospital

Parah bil hospital
Oleh Zuraidah Mohamed

Ramai hutang kad kredit, bank untuk jelas kos perubatan swasta tinggi

KUALA LUMPUR: Penggunaan kad kredit atau pinjaman bank untuk membayar kos perubatan yang tinggi di hospital swasta kini menjadi punca utama kegagalan pembayaran balik pinjaman bank dan kad kredit oleh individu.
Mengikut Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) penggunaan kad kredit tidak terkawal kini bukan lagi menjadi faktor utama bagi masalah kegagalan pembayaran balik pinjaman.
Sebaliknya, badan yang menguruskan RM4.8 bilion hutang tidak berbayar (NPL) membabitkan 50,361 individu itu mendapati pembiayaan kos rawatan dan perubatan yang tinggi ketika ini mendorong individu untuk berhutang sehingga di luar kemampuan.

Ketua Eksekutifnya, Mohamed Akwal Sultan, berkata kebanyakan individu yang dirujuk kepada Program Pengurusan Kredit (PPK) AKPK menjelaskan, mereka lebih cenderung mendapatkan perkhidmatan rawatan dan perubatan yang dikatakan lebih baik di hospital swasta berbanding di hospital kerajaan walaupun ia membabitkan kos besar.

"Setakat Oktober lalu, 26 peratus kegagalan pembayaran balik pinjaman langsung bank atau kad kredit yang dirujuk kepada AKPK adalah perbelanjaan perubatan tinggi disebabkan kos sara hidup semakin meningkat.

"Penggunaan kad kredit tidak terkawal tidak lagi menjadi faktor utama kegagalan seperti pada dua atau tiga tahun lalu," katanya kepada Berita Harian.
Beliau berkata, selain kos perubatan tinggi, punca lain yang dirujuk kepada agensi itu ialah kelemahan pengurusan kewangan (25 peratus), kegagalan perniagaan (13 peratus), kehilangan pekerjaan (12 peratus), manakala dua peratus akibat kegagalan pelaburan.

Penggunaan kad kredit tidak terkawal pula, katanya, hanya mewakili 15 peratus.
Katanya, hampir 70 peratus kes gagal membayar balik pinjaman itu adalah membabitkan penggunaan kad kredit, manakala 30 peratus lagi pinjaman peribadi serta sewa beli.

Daripada RM4.8 bilion NPL yang diuruskan AKPK ketika ini, Mohamed Akwal berkata, RM2 bilion membabitkan pinjaman perumahan diikuti kad kredit (RM1.1 bilion) serta sewa beli sebanyak RM713 juta.

Katanya, jumlah itu membabitkan kira-kira 40 peratus daripada keseluruhan 135,805 individu yang datang ke AKPK untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling serta khidmat nasihat berhubung pengurusan kredit.

Beliau berkata, tahun ini saja 25,353 individu memohon khidmat nasihat serta bantuan AKPK dan hanya 13,017 dirujuk kepada program PPK, antaranya bagi penstrukturan semula pinjaman.

Bagaimanapun tahun lalu, katanya, 36,848 individu tampil dan 16,184 daripadanya mengikuti program berkenaan.

"Tahun lalu, lebih ramai mendapatkan bantuan daripada AKPK kerana krisis ekonomi yang melanda. Namun, mulai Oktober tahun lalu, keadaan ekonomi mula pulih. Pengurangan individu ini menunjukkan keadaan ekonomi kita semakin baik dan mereka juga ke arah pengurusan kewangan yang baik," katanya.

Setakat Oktober lalu, sebanyak 423 kes membabitkan pinjaman berjumlah kira-kira RM12 juta berjaya diselesaikan AKPK, berbanding 143 kes dengan jumlah pinjaman RM3.7 juta pada tempoh sama tahun lalu.

"Kami menyelesaikan kira-kira 40 kes sebulan bayaran balik pinjaman kepada bank kerana kebanyakan yang mengikuti PPK sudah mampu menyelesaikan pinjaman lebih awal daripada tempoh maksimum 10 tahun yang diberikan," katanya.

Beliau berkata, mereka yang berpendapatan kurang RM2,000 sebulan adalah kumpulan paling teruk terjejas dengan masalah kewangan, mewakili kira-kira 40 peratus daripada 50,361 individu yang menyertai PPK.



* wink wink : 'seksa' nye nak masuk spital nowdays kan.. sume nye dh tinggi2 bil nye.. tu yg rakyat main byr gune kad plastik tu je

'' Saya Nak Jadi Model Kalendar 2011''

salam sume..

ni saje2 ku try luck ku.. kut2 ado rezeki kan ..

aku dpt entry ni dr salah seorg pengkomen kt blog haku ni.. dia ajak aku join GA kalender 2011..so haku dgn rs besh nye, terus excited nak join..kut2 terpilih .. x penah lg wajah2 ku di jadi kan kalender..smart jgk kan ..

so aku nak join ni , moge2 nasib ku baik... kalau korg nak try .. moh le join kt SINI




.

* yg besh nye kalender ni kalis air tau.... (jgn wat mandi udah ler)


Syarat²nya ;


1. Buat satu entri dan upload gambar sendiri/keluarga yang paling menarik bagi anda : Done :

2. Bilangan maksimum gambar dalam entri adalah 5.Lebih lima reject!!!!!!! : OK :

3. Tajuk entri adalah ''Saya Nak Jadi Model Kalendar 2011'' : Done :

4. Tinggalkan URL entri tersebut di entri ini. : Done :

5. Hanya 2 sahaja pemenang akan dipilih berdasarkan gambar² yang menarik. ;) : Ok :

6. Tarikh tutup 30 November 2010 jam 11.59 malam : Roger :